19/10/2019
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Gruszowie Wielkim
Wycieczka do Oświęcimia i Wadowic

Dnia 6 grudnia bieżącego roku uczniowie naszego gimnazjum wraz z nauczycielami udali się na wycieczkę do byłego obozu hitlerowskiego Auschwitz – Birkenau.

O godz. 5:30 wyjechaliśmy autokarem spod budynku szkoły. Podróż do Oświęcimia trwała około 2 godziny. Przed godziną 9:00 dojechaliśmy na miejsce. Po krótkiej przerwie na herbatę, podzieliliśmy się na 2 grupy i o 9:30 rozpoczęliśmy zwiedzanie obozu. Zaczęliśmy od budynków, w których znajdowały się liczne zdjęcia tego miejsca z czasów wojny. Mogliśmy tam także zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak: okulary, buty, walizki, przedmioty codziennego użytku, ich zdjęcia oraz pomieszczenia, w których zmuszeni byli mieszkać. Przewodnik pokazał nam także celę św. Maksymiliana Kolbe. Jednak największe wrażenie wywarł na nas pobyt w pomieszczeniu gdzie znajdowało się krematorium i komora gazowa.

Następnie udaliśmy się pod ścianę straceń i blok śmierci. Tam oddaliśmy hołd zamordowanym zapalając znicze.

Około godz. 11:30 przejechaliśmy do muzeum Birkenau. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące więźniów z całej Europy. Na terenie tego obozu mieliśmy możliwość zobaczyć pozostałości po barakach mieszkalnych. Poznaliśmy także warunki w jakich musieli żyć więźniowie.

Po zwiedzeniu obozu hitlerowskiego Auschwitz – Birkenau udaliśmy się do Wadowic. Tam korzystając z czasu jaki pozostał do zwiedzania Muzeum - Dom Rodzinny Jana Pawła II wybraliśmy się na słynne „ papieskie”  kremówki.

O godzinie 14:00 pierwsza, a o 14:20 druga grupa  rozpoczęły zwiedzały wraz z przewodnikami  Muzeum Dom Rodzinny Ojca świętego Jana Pawła II. Wizyta w tym miejscu zrobiła na wszystkich olbrzymie wrażenie. Przechodząc przez kolejne fragmenty ekspozycji przypominające etapy życia i działalności Ojca Świętego, można poznać Wadowice z początku XX w., zwiedzić mieszkanie, w którym urodził się i mieszkał Karol Wojtyła do 18-ego roku życia, obejrzeć ekspozycje poświęcone jego życiu i działalności jako kapłana, biskupa, papieża, przyjaciela młodzieży, podróżnika, narciarza. Muzeum jest bardzo nowoczesne, multimedialne i każdy znajdzie tam dla siebie coś niezwykłego i ciekawego.

Około godziny 15:30  wraz z przewodnikiem rozpoczęliśmy zwiedzanie Bazyliki Ofiarowania NMP, następnie udaliśmy się  pod budynkami  szkoły powszechnej i gimnazjum, do których uczęszczał nasz Święty. Co ciekawe, przewodnik powiedział nam, że ulubionym ciastem Jana Pawła II wcale nie były kremówki tylko sernik.

Mimo niesprzyjającej pogody, udało nam się zrealizować w pełni program wycieczki. Około godziny 20:00 wszyscy wrócili do Gruszowa Wielkiego, choć zmęczeni, to w doskonałych nastrojach.

<galeria>

Hasło

Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?