14/11/2019
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Gruszowie Wielkim
DLA NIEPODLEGŁEJ

8 listopada 2019r. odbyła się uroczysta akademia z okazji 101. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości pod hasłem ,,Dla Niepodległej’’ ,w której wzięli udział uczniowie z klasy 4 .

Na wstępie uroczystości głos zabrał p. Marcin Jarzwiec, dyrektor naszej szkoły. W swoim wystąpieniu podkreślił wagę wolności i potrzebę jej chronienia. Przypomniał wszystkim o potrzebie budowania wolności na fundamencie miłości, zwłaszcza miłości do Ojczyzny. Wyraził nadzieję, że my wszyscy będziemy dumni z faktu, że jesteśmy Polakami i damy przykład swoją postawą poszanowania naszych patriotycznych wartości.

Punktualnie o godzinie 11:11 w ramach upamiętnienia 11 listopada 1918r. , wspólnie zostały odśpiewane cztery zwrotki hymnu narodowego. Do śpiewania przyłączyli się nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale także dyrekcja i inni pracownicy szkoły.

Po śpiewie rozpoczęła się dalsza część akademii upamiętniającej Święto Odzyskania Niepodległości . W  postać marszałka i naczelnika państwa wcielił się Jakub, który odpowiadając na pytania przytoczył zebranym fakty ze swojego życia. Szczegółowo wyjaśnił, w jaki sposób powstały legiony polskie i dlaczego bitwa warszawska miała tak ogromne znaczenie w dziejach Europy i świata.

Akademię ubarwiły wiersze o wolności i o Ojczyźnie. Wszyscy zebrani obejrzeli prezentację o Józefie Piłsudskim oraz wysłuchali słynnych jego cytatów: ,,Naród, który traci pamięć przestaje być narodem”.

Opracowała: Małgorzata Zaucha

admin dnia 13/11/2019

Dzień 11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii naszej Ojczyzny. Po wieloletniej niewoli Polska odzyskała niepodległość. W przedszkolu od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, wpajamy szacunek dla polskich symboli. Dlatego też 8 listopada odbyła się uroczysta akademia z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

Przedszkolaki z obu grup przygotowywały się do tego ważnego wydarzenia pod opieką pani Teresy Fryz i Jadwigi Tabor. Słowem i piosenką oddały szacunek symbolom narodowym, symbolom walki o wolność i zwycięstwo oraz miłość do Ojczyzny. Wszystkie dzieci w tym ważnym dniu wyglądały odświętnie i uroczyście.

Również tego dnia wzięliśmy udział w akcji ,,Szkoła do Hymnu”. Uczniowie i nauczyciele dokładnie o 11.11 wspólnie odśpiewali pieśń Mazurka Dąbrowskiego przyłączając się tym samym do placówek oświatowych z całej Polski i czcząc rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Występ przedszkolaków, ich przygotowanie, zaangażowanie i postawa patriotyczna  nagrodzony został gromkimi brawami przez zaproszonych gości – rodziców dzieci oraz uczniów klas I – III wraz z wychowawczyniami.

Ten dzień przeżyliśmy dumnie i z uśmiechem na twarzy, jak każdy patriota.

Opracowała: Jadwiga Tabor

admin dnia 13/11/2019

5 listopada w naszej szkole odbylo się spotkanie kl. VII i VIII  z doradcami zawodowymi Powiatowego Urzędu Pracy. Panie W. Lech i J. Kilian omówiły obecny rynek pracy i  wskazały jakich specjalistów oraz pracowników poszukuje współczesny pracodawca. Zapoznały  młodzież z aktualnymi ofertami pracy oraz wymaganiami, którym należy sprostać, aby skutecznie aplikować o pracę.

W części praktycznej uczniowie otrzymali „Mapę umiejętności XXI wieku”, w której mieli zaznaczyć swoje mocne strony. Celem tego zadania było zdiagnozowanie swoich umiejętności oraz podpowiedzenie w jakim kierunku się rozwijać, aby stać się poszukiwanym pracownikiem na rynku pracy.

Dziękujemy Paniom za ciekawą pogadankę i wsparcie w wyborze zawodu!

Opracowała: Barbara Kogut

admin dnia 10/11/2019

W środę 30.10.2019r. na hali sportowej im. Agaty Mróz – Olszewskiej w Dąbrowie Tarnowskiej odbyły się Igrzyska Dzieci w Halowej Piłce Nożnej Chłopców, w których startowały drużyny z 12 szkół podstawowych Powiatu Dąbrowskiego: Nr 1 i Nr 2 z Dąbrowy Tarnowskiej, Szczucina, Bolesławia, Nieczajny Górnej, Olesna, Gruszowa Wielkiego, Smęgorzowa, Luszowic, Borek, Lipin i Gręboszowa. Nasi chłopcy osiągnęli duży sukces zajmując III miejsce w turnieju i tytuł II- go V-ce Mistrza Powiatu na rok 2019. Wystąpili w składzie: Cur Dawid, Urban Krystian, Kuta Bartosz, Taraska Bartosz, Toczek Oskar, Stępnik Tomasz i Żelazny Hubert z kl. VI oraz Maciąg Krystian, Podosek Wojciech i Kupiec Tomasz z kl. V.

Gratulujemy!

Opracował: Jerzy Dąbrowa

admin dnia 31/10/2019

25.10.2019r. w godzinach popołudniowych w naszej szkole odbyły się niecodzienne zajęcia zorganizowane przez kółko artystyczne i bibliotekę szkolną dla uczniów klas 1-3.

Były to warsztaty regionalne, na których poznaliśmy tradycje ludowe związane ze sposobami kiszenia kapusty. Robiliśmy to w tradycyjny sposób, w specjalnie przygotowanej kamionce, przy pomocy nie jak dawniej stóp lecz drewnianego ubijaka. W ten sposób uczestnicy warsztatów mogli samodzielnie  doświadczyć i poczuć trud ówczesnej, ciężkiej pracy domowej.  Dowiedzieliśmy się również, jak należy postępować i o nią dbać, aby nie zepsuła się.

Zabawa była super!  Uczniowie na długo zapamiętają sposób kiszenia, a efekty sami ocenią po miesiącu, bo tyle potrzeba by kapusta była gotowa do spożycia.

Opracowała: Małgorzata Zaucha

admin dnia 30/10/2019
Nasza szkoła  włączyła się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta”. Celem tej inicjatywy było zorganizowanie działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia. Kulminację tych aktywności zaplanowano na 25 października 2019 r. – ostatni piątek przed 1 listopada.

Zbliżają się dni, w których w szczególny sposób pamiętamy o zmarłych. Porządkujemy groby i zapalamy znicze. Wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. Pamięć o nich jest wyrazem szacunku dla ich życia i dokonań. Dlatego też cała społeczność szkolna zgromadziła się przy tablicy upamiętniającej fundatora szkoły w Gruszowie Wielkim –Władysława Sikory. Pan dyrektor wyraził naszą wdzięczność dla człowieka, który nie zapomniał o swoich korzeniach , a dla nas  jest przykładem prawdziwego patriotyzmu i miłości do „małej ojczyzny.” Znicz i bukiet jesiennych kwiatów  to wyraz naszej wdzięczności za wielkie serce i ofiarność.

Następnie wszyscy udali się na cmentarz aby zapalić znicze na grobach księdza proboszcza , zmarłych nauczycieli i pracowników szkoły. Krótka modlitwa, zapalone znicze to znak naszego szacunku i pamięci o ludziach, którzy byli dla nas prawdziwym wzorem, bo przecież „umarłych wieczność  dotąd trwa ,dokąd pamięcią  im się płaci”.

Opracowała: Elżbieta Kaczocha

admin dnia 28/10/2019

15 października pojechaliśmy na całodniową wycieczkę do Szczawnicy. Wzięli w niej udział uczniowie klas IV-VIII naszej szkoły.  Dużą frajdę sprawił nam przejazd w górę i w dół kolejką linową na Palenicę oraz zjazdy na zjeżdżalni grawitacyjnej- na jej zboczu. Pokonując kilkakrotnie serpentynową trasę na saneczkach, mogliśmy podziwiać piękno krajobrazu.  Następnie pieszo przeszliśmy na punkt widokowy na górnej stacji Areny Narciarskiej Jaworki- Homole i po krótkim odpoczynku zjechaliśmy  kolejką Homole do Jaworek.  Atrakcją był nie tylko sam przejazd, ale również  widok na panoramę gór. Dużą niespodzianką było przechodzące pod nami, w czasie  przejazdu, dzwoniące dzwoneczkami stado owiec, które na koniec zatrzymało się akurat wtedy, gdy wysiadaliśmy- i podeszło do nas bardzo blisko. Nie zapomnieliśmy również o pieszych wędrówkach: przeszliśmy  przez jedną z największych atrakcji Pienin- Wąwóz Homole- głęboki, o stromych ścianach dochodzących do 120 m, zbudowanych z białego i czerwonego wapienia. Płynący dnem, które zalegają wielkie głazy, potok Kamionka tworzy tu rwące kaskady. Odbyliśmy też długą wędrówkę w rezerwacie Biała Woda- widoki na tej trasie na długo zapadają w pamięć. Zgodnie z dobrymi tradycjami prawdziwych turystów pozdrawialiśmy każdą osobę spotkaną na szlakach. Od starszych państwa spotkanych w rezerwacie Homole ,idących blisko nas, otrzymaliśmy pochwałę: powiedzieli, że jeszcze nigdy nie spotkali grupy, która byłaby tak zdyscyplinowana, mówiła wszystkim ,, dzień dobry’’, nie niszczyła niczego i nie zostawiała za sobą najmniejszego nawet papierka. Jesteśmy z tego dumni!

Dzień był wypełniony atrakcjami po brzegi, humory nam dopisywały, do domów- cali i zdrowi- wróciliśmy późnym wieczorem. Organizatorem i kierownikiem wycieczki była pani Katarzyna Partyńska, opiekę zapewniły panie: Marta Gadziała, Ewa Kijowska, Barbara Kogut i Anna Więcek.

Opracowała: Katarzyna Partyńska

Hasło

Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?